Kvetkez 10 cikk | Elz 10 cikk |
"Elemzs" |
Szerk |
2007.08.30. 19:03 |
A parfm cm film nagyon ltvnyos s nagyon hatsos. Meglep s hitelesnek tn rtsggal brzolja a 18. szzadot. A llegzetelllt dszletek eltt pedig elkpeszten izgalmas arcokat vg a hs. Csoda is jut a 148 perces tobzdsba, hledezhet a dbbent nz.
A parfm cm film nagyon-nagyon ltvnyos. Nmet ltre kpekben bven ti a hollywoodi mrct, de kzben pp elg mvszkeds szorult bele, hogy ne emlkeztessen a szoksos megaprodukcikra. St, ksrletez kedvkben voltak az alkotk, s a trtnet morlis tanulsgt igyekeztek kpi eszkzkkel kifejezni. Mikzben A parfm knnyen fogyaszthat alkots, sok olyannal szakt, amihez a szuperprodukcikhoz vonzd nz hozzszokott.
Roppant izgalmas, hogy egy olyan rzk ll a kzpontban, amit a film nem kpes megmutatni: a szagls. Ezrt is kellett megbolondtani a hagyomnyos kpeket, sok apr rszletet kiemelni, hogy az rzki tapasztals jszersge magval ragadja a jegyvsrlkat. A film f zenete pedig elvont, morlis krdseket boncolgat, amelyek jval tllpik az alaptrtnetben feszl konfliktusokat. Az ltalnos tanulsg keresshez nagyon ers kpi ellenpontok kellettek, ha egyszer nincsenek egymssal kzd szereplk, akik az egymsnak feszl rtkeket jelkpezhetnk. A konfliktust nem lehetett csak elmeslni, hanem reztetni kellett, szinte kizrlag kpi eszkzkkel.
A parfm kpi vilga mskpp ers, mint a legtbb nagyon ltvnyos film. Lebilincsel tmegjelenetek s csatk helyett itt ugyanis a rszletek az rdekesek. Ez addik a tmbl is: egy vgtelenl introvertlt s emberfeletti szaglkpessggel szletett firl szl. Rettent szemlyes trtnet, gyakorlatilag egyetlen igazi szereplje van, aki szinte az sszes kpen feltnik, nagyon sokszor egyedl. Mgis, simn versenyben van a film a Trja ltvnyval.
A 18. szzadba helyezett htkznapok olyanok, mint valsznleg a valsgban lehettek: elkpeszten mocskosak s durvk. Prizs klvrosnak csontszegny npe gy nz ki, mint a mostani hajlktalanok. A szereplknek kosz van tlntt krmeik alatt, fogaik srgk, elhanyagolt sebek ktelenkednek brkn. Az elit sem gy nz ki, hogy a 21. szzad szpsges sztrsznszei felvesznek egy ltvnyos kosztmt. A rizspor bizony boml vakolatknt gylik meg csomkban estre, szemket nem napjaink divatja szerint festik a lnyok. Az utcakpek, a mhelyek s az rvahz mind annyira hitelesnek tnnek, mint amilyet kosztms film taln mg sohasem mutatott. Legfeljebb fantziavilgot, mondjuk Kzpfldt, Sin Cityt lthattuk ilyen kidolgozottan korbban. Mindezekhez a kamera rdekes kzeliket s izgalmas nzpontbl rgztett gyors szaladsokat vett. Az Elveszett gyerekek vrosa operlt hasonl ltvnnyal s kameramozgsokkal, volt mr ilyen a moziban, de nem akkor, amikor realizmus volt a cl. Mrpedig itt a vizulis tobzds nem elemelni akar az ismert vilgtl, hanem hajszlpontosan felidzni egy valaha ltez vilgot.
A csodlatos orral br fi a film egyetlen hse. Krnyezete is sokszor izgalmas, s nhny kzlk bven tbb mint egydimenzis epizodista, mgis, egyetlen szemlyisgre koncentrl a film. Radsul ez a fi nem rul el szinte semmit magrl. Nem beszlget, hogy feltrja lelkt, s nem visz vghez ltvnyos tetteket. Csndben, megbjva zi szrny praktikit, mikzben gymoltalan, kisfis tekintetvel nzeget. Ben Whishaw alaktsa egszen nagyszer. gy tud a tekintetvel s furcsa mozgsval jtszani, hogy egyszerre csf s szp, gymoltalan s elvetemlt, undort s vonz. Hatalmas ellentteket sugroz rendkvl visszafogottan, csupn gesztusok segtsgvel. Ez az ers jtk elfeledteti, hogy a regnybl gy kszlt a forgatknyv, hogy nagyon sok a narrci, egy httrhang sokat magyarz. Ez a megolds ltalban visszatetsz, buta mankja a filmeknek, de itt nem zavar, mert a kpek annyira ersek, hogy feledtetik az akci hinyt. Egysgben van az zenet s a vizulis hangulat.
A ltvny s a sznszi teljestmny mellett pedig ott van mg az zenet: a csoda lehetsgnek s rnak firtatsa. Az egybknt is izgalmas mocskos mlt megidzse nem ncl kalauzols Eurpa mltjba. A kaotikus s durva mocsok ellenpontjaknt a tiszta szpsg s az eksztatikus gynyr is megjelenik, ettl pedig a kezdeti realizmus szimbolikus rtelmet is nyer. A csoda csak brutlis ldozat s undort, fregrgta belekkel telehnyt vilgbl szlethet. Megri? A krdshez tbb oldalrl lehet kzeledni. Ha akarom, egy profn megvltstrtnet, s akkor a film maga a stnizmus. Ha akarom, a nagyon karizmatikus szemlyisgek ktelez nrcizmust vilgtja meg. Ha akarom, az rzki gynyr mindenekfeletti erejrl szl. Lehet gondolkodni a film utn.
A csoda megtrtnte les kpi vltst hoz. A vad s introvertlt naturalizmust szimbolikus tmegjelenet vltja fel. Krm alatti piszok helyett irrelis egysgben vonagl testek lasstott imbolygsa kvetkezik. A brdolatlan szemlyisg intim vilgt az egysges, koreograflt, mvi, az sszbenyomsra koncentrl kpek vltjk fel, mintha egy j iskola szerint forgattk volna a vgkifejlet jeleneteit. gy oldottk meg a ltvnnyal a magyarzatot. Izgalmas tlet.
A film egyetlen komoly hibja a nagyon rosszul kivlasztott, tlsgosan patetikus zene. A fel- felcsendl krus sehogyan sem illik a mocskos jkor htkznapjaihoz s a taglalt bnhz. A parfm ennek ellenre rendkvli s nagyon hatsos film. Mint minden gigantikus m, taln kicsit hatsvadsz is, de a mozi sokszor pp azrt remek szrakozs, mert muldozni lehet benne. s itt ehhez mg radsknt tanulsgot is kapunk.
Forrs: Origo.hu
|
Kvetkez 10 cikk | Elz 10 cikk |
|